فهرست صفحات

002-united-kingdom

فولاد تاج

ورق فولادی گالوانیزه

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یک نوع ورق فولاد فشاری است که برای جلوگیری از خوردگی سطح آن با روکش زینک یا روی گالوانیزه شده است. فرآیند گالوانیزه کردن شامل غوطه ور کردن فولاد در مواد مذاب روی و یا به عنوان آنُد در محلول الکترولیتی حاوی یون‌های روی است .در این فرآیند الکتریسیته از طریق ورق فولادی عبور کرده و یون‌های روی به سمت آن می‌آیند و به صورت پوششی روی ورق می‌چسبند. این پروسه باعث ایجاد پوششی از روی بر روی فولاد می‌شود که از خوردگی آن جلوگیری می‌کند.عمر مفید ورق گالوانیزه بستگی به ضخامت پوشش زینک دارد و می‌تواند تا ۳۰ تا ۵۰ سال هم برسد که بسیار بیشتر از ورق‌های فولادی معمولی است. ورق های گالوازینه به 3 صورت ورق‌های گالوانیزه رول شده ، ورق گالوانیزه صاف یا شیت شده ، ورق‌های گالوانیزه سقفی وجود دارند .

ویژگی‌های ورق گالوانیزه :

از ویژگی های ورق گالوانیزه میتوان به مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسایش ، عمر مفید بالا ، اتصال‌پذیری خوب با میلگرد و پروفیل‌های فولادی و قیمت مناسب نسبت به سایر ورق های ضد زنگ آن نام برد. انعطاف‌پذیری بالا به دلیل داشتن پوشش سطحی زینک، سبکی ورق ، مقاومت مکانیکی خوب ، به دلیل ساختار فولادی، سازگاری با محیط ،  تنوع ‌، سادگی نصب و اجرا و قابلیت اشتعال پایین اشاره کرد.معمولا ورق گالوانیزه در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود.

ورق فولادی گالوانیزه
ورق فولادی گالوانیزه

 

 

کاربرد ورق فولادی گالوانیزه:

ورق گالوانیزه کاربردهای متعددی در ساختمان‌سازی، سقف‌های فلزی و صنایع دارد. همچنین در صنایعی مثل خودروسازی و تجهیزات الکتریکی هم از این ورق‌ها استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه به دلیل داشتن عمر مفید زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی به طور وسیعی در ساختمان سقف‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد دیگر ورق گالوانیزه در ساخت پل است . برای ساخت ستون‌ها، تیرها و میلگردهای پل‌های فولادی از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود تا در معرض عوامل جوی و رطوبت مقاوم باشند. کاربرد دیگر ورق گالوانیزه کاربردهای صنعتی آن است به عنوان مثال در تجهیزات، سازه‌ها و سکوهای نصب در صنایع مختلف ازاستفاده می‌شود.

لوله‌های انتقال آب، گاز و دیگر مایع ها غالبا از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند. همچنین کانال‌های انتقال هوا در سیستم‌های تهویه مطبوع اغلب از این ورق‌ها ساخته می‌شوند. این ورق‌ها برای ساخت سکوها و پلتفرم‌های کارخانه‌ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. سازه‌های فلزی مزرعه‌ها و ساختمان‌های کشاورزی اغلب از فولادهای گالوانیزه ساخته می‌شوند.

 

 

انواع ورق های گالوانیزه

 

ورق گالوانیزه دارای دو نوع گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم است:

 

گالوانیزه گرم:

برای تولید ورق فولادی گالوانیزه ابتدا سطح فلز را از هر گونه آلودگی تمیز میکنند سپس ورق فولادی در مواد مذاب زینک یا روی غوطه ور می‌شود و فرایند گالوانیزاسیون انجام میشود در این فرآیند یون روی به صورت یک لایه در روی ورق فولادی ایجاد میشود و روی به دلیل ویژگی های روی ورق تولید شده در برابر خوردگی ها مقاوم می شود . در این روش ضخامت پوشش زینک بیشتر است و عمر مفید بالاتری دارد. این نوع از گالوانیزه رسوب زینک نامنظم و به صورت لکه‌دار اتفاق می‌افتد.

از مزیت ورق گالوانیزه گرم میتوان به پوشش ضخیم و بلوری شکل آن اشاره کرد شایان به ذکر است که ورق فولادی گرم به دلیل ساختار و نحوه ی تولید خود سختی بیشتری نسبت به ورق گالوانیزه سرد دارد مهمترین مزیت ورق گالوانیزه گرم، قیمت مناسب آن است. از ورق گالوانیزه گرم برای کاربردهای مختلفی از جمله :  ساخت لوله‌ها ، پوشش تجهیزات شیمیایی ، ساخت مخازن تحت فشار بالای صنعتی و فولادین ،ساخت ظروف و کانتینرهای حمل بار ساخت قابلمه‌ها و ظروف آشپزخانه استفاده میشود .

بنابراین ورق گالوانیزه گرم به دلیل مقاومت بالا و دوام در برابر شرایط سخت محیطی، در ساخت بسیاری از محصولات فلزی و تجهیزات صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق فولادی گالوانیزه
ورق فولادی گالوانیزه

گالوانیزه سرد:

برای تولید ورق گالوانیزه سرد از روش دیگری به جای روش غوطه وری استفاده میکنند ،  در این فرایند، ورق فولادی پس از تمیزسازی سطح، داخل محلول الکترولیتی از آلیاژ روی یا مس قرار می‌گیرد. با اعمال جریان الکتریسیته، روکش فلزی روی ورق به صورت الکترود ته‌نشین می‌شود و لایه روکش تشکیل می‌شود. برای این کار از جریان الکتریکی که در محلول الکترولیت وجود دارد استفاده میشود که باعث انتقال یو‌ن‌های زینک یا روی به سطح ورق فولادی میشود.

 لازم به ذکر است که کاربردهای ورق گالوانیزه سرد و گرم نیز متفاوت است. همچنین ورق گالوانیزه سرد از کیفیت بهتری برخوردار است. با این وجود، ضخامت پوشش روی ورق‌های گالوانیزه سرد کمتر از ورق‌های گالوانیزه گرم است.

مزیت اصلی این روش این است که موجب خمیری شدن ورق و افت درستی و صافی آن نمی‌شود. جذب و رسوب زینک روی ورق گالوانیزه سرد یکنواخت است و به‌طور مساوی روی همه سطح آن توزیع می‌شود.انعطاف‌پذیری ورق گالوانیزه سرد بهتر است چون در دمای پایین‌تری قرار گرفته است.

 

ورق فولادی گالوانیزه
ورق فولادی گالوانیزه

 

در مجموع، ورق گالوانیزه گرم دارای عمر مفید بیشتر و پوشش زینک مقاوم‌تری است، اما صافی و درستی آن کمتر از ورق گالوانیزه سرد است. در نتبجه ورق گالوانیزه سرد دارای پوشش زینک منظم‌تر و یکنواخت‌تری نسبت به ورق گالوانیزه گرم است.همچنین در رنگ‌آمیزی پس از گالوانیزه کردن، رنگ پوشش سرد شفاف‌تر و یکدست‌تری خواهد داشت.

قیمت ورق فولادی گالوانیزه :

قیمت ورق گالوانیزه به مواد اولیه، اندازه و ضخامت ورق، محل تولید، شرکت تولید کننده و فروشنده، بازار و سایر عوامل بستگی دارد. بنابراین، قیمت ورق گالوانیزه به صورت پویا و متغیر می باشد و نمی توان به طور دقیقی قیمت آن را بدون اطلاعات کامل مشخص کرد.

برای  دانستن قیمت ورق گالوانیزه، بهتر است با کارشناس ما در زمینه ی فروش تماس بگیرید.

 

خرید ورق فولادی گالوانیزه

برای خرید ورق گالوانیزه با کیفیت بالا، بهترین گزینه شرکت فولاد تاج است. شرکت فولادتاج یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان ورق گالوانیزه در ایران است و در زمینه ی تولید و فروش ورق فولادی گالوانیزه با کیفیت فعالیت میکند، فولاد تاج داراب بیش از 30 سال سابقه تولید و فعالیت در این زمینه است.

شما می‌توانید برای خرید ورق گالوانیزه از فولاد تاج با کارشناسان ما تماس بگیرید . فولادتاج می‌تواند به صورت سریع ورق گالوانیزه مورد نیاز شما را تحویل دهد و قیمت‌های ارائه شده توسط فولادتاج بسیار کارشناسانه و رقابتی است. خدمات پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات مشتریان یکی دیگر از موارد قوت فولادتاج است.همچنین  فولاد تاج گارانتی مناسبی بر ورق گالوانیزه تولیدی خود اعمال می‌کند. علاوه بر ورق گالوانیزه، فولاد تاج انواع دیگر محصولات فولادی از جمله فولاد ساختمانی را تولید می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *