فهرست صفحات

002-united-kingdom

فولاد تاج

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟ -https://foladtaj.com

مقدمه

اگر قصد دارید با بتن یا بنایی کار کنید، به خصوص سکوهای بزرگ، دیوارها، کف و سقف، کلمه ای که ممکن است با آن مواجه شوید میلگرد است.

حتما میدانید که میلگرد اغلب در بتن و سازه های ساخته شده از سنگ یافت می شود. با این حال، میلگرد( rebar) دقیقا چیست؟چرا و چگونه ساخته می شود؟ ما در اینجا و همین حالا به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟ -https://foladtaj.com

میلگرد چیست؟

کلمه میلگرد(rebar)در واقع ترکیبی از دو کلمه است و مخفف میله تقویت کننده است. میلگرد به عنوان فولاد تقویت کننده یا تقویت کننده نیز شناخته می شود.

میلگرد به عنوان یک وسیله کششی و مکانیزم تقویت کننده در بتن و بنایی با هدف تقویت و تثبیت بتن تحت کشش استفاده می شود.

به عبارت ساده rebar یک میلگرد فولادی است که در داخل سنگ یا بتن با هدف تقویت آن و کمک به مقاومت در برابر فشار و کشش زیاد قرار می گیرد.

چیزی که باید از آن آگاه بود این است که چند نوع مختلف وجود دارد و هر کدام برای هدف خاصی استفاده می شود. در اینجا لیستی از رایج ترین انواع میلگرد مورد استفاده در ساخت و ساز آورده شده است:

کربنی فولادی

این نوع میلگرد بسیار مقرون به صرفه و مستحکم است و معمولاً در بتن ریزی استفاده می شود.

GFRP

این میلگرد جایگزینی مناسب برای فولاد کربنی سنتی می باشد که از فایبرگلاس شاخته می شود.

گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه با استفاده از فرآیندهای مختلف با روی پوشانده می شود و در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

فولاد ضد زنگ

rebar استنلس استیل برای مقاصدی استفاده می شود که به هیچ عنوان نباید خوردگی به وجود آید، این نوع بسیار گران است و به ندرت استفاده می شود.

اپوکسی

rebar پوشش داده شده در اپوکسی بسیار مدرن و اقتصادی است. در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، اما به دلیل حرکت آسیب دیدن پوشش عالی نیست.

میلگرد چگونه ساخته می شود؟

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که میلگرد قبلاً از فولاد جدید ساخته می شد. با این حال، در طول دهه 1960، میلگرد شروع به ساخته شدن از آهن قراضه کرد. در این زمان، میلگرد حاوی 97٪ مواد بازیافتی است که آن را نسبتاً دوستدار محیط زیست می کند.

بیشتر میلگردها که از فولاد ساخته شده اند از ذوب ضایعات فولادی در کوره قوس الکتریکی ساخته می شوند.

سپس فولاد ذوب شده به شکل بیلت ریخته می شود و سپس به صورت گرم نورد می شود.

بعد از اینکه میله رول شد،با استفاده از ماشین آلات مخصوص به طول مورد نظر برش داده می شود و برای خنک شدن هوا در بستر هوا قرار می گیرد.

rebar کلاف دار نیز وجود دارد که مانند میلگرد معمولی است، اما به جای میلگرد مستقیم، شکل کلاف دارد.

این نوع rebar پس از خنک شدن در هوا، به داخل وان رفرمینگ فرستاده می شود و در آنجا قرقره می شود و به شکل کلاف در می آید و سپس به شکل ها و طول های مناسب برش می شود.

چرا میلگرد در ساخت و ساز استفاده می شود؟

اکنون که می‌دانید rebar چیست، انواع مختلف آن چیست و چگونه ساخته می‌شود، ممکن است تعجب کنید که واقعاً برای چه چیزی استفاده می‌شود و چرا استفاده می‌شود. نکته اینجاست که میلگرد باعث استحکام بیشتر بتن می شود. اول اینکه، با گذشت زمان، بتن ترک می‌خورد و وقتی بتن ترک می‌خورد، بسیار ضعیف‌تر می‌شود. رطوبت و هوا می توانند وارد آن ترک ها شوند و در نتیجه تخریب بتن را تسریع کنند.

اگرچه این کاربرد اولیه rebar نیست، اما قطعا تا حدی به جلوگیری از تشکیل این ترک ها کمک می کند. هدف اصلی میلگرد از این نظر کنترل محل وقوع ترک است و در نتیجه پیش بینی این نقاط را آسان تر می کند.

علاوه بر این، وقتی صحبت از استحکام و ارتجاعی به میان می‌آید، میلگرد فولادی بسیار قوی‌تر و بهتر از بتن می‌تواند در برابر فشار، وزن و کشش زیاد مقاومت کند.

با افزودن rebar به بتن، و با فاصله گذاری آن به روشی خاص، می توان به بتن اجازه داد تا وزن بسیار بیشتری را تحمل کند، با کشش بسیار بیشتری نسبت به آنچه در غیر این صورت می توانست مقابله کند.

بتن در مواجهه با مقاومت کششی کاملاً وحشتناک است و فقط کمی حرکت، مثلاً در اثر زلزله، می تواند آن را از بین ببرد.

با این حال،rebar به تثبیت بتن کمک می کند تا بتواند با وزن و فشار کششی بیشتری مقابله کند و همچنین به کند شدن تخریب بتن در طول زمان کمک می کند.

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟ -https://foladtaj.com

با میلگرد چه کارهای دیگری می توان انجام داد؟

البته میلگرد در درجه اول برای تقویت بتن استفاده می شود، چه برای دال های بزرگ، پیاده روها، پایه ها، دیوارها، سقف ها و موارد دیگر.

با این حال، چه میلگردهای قدیمی از پروژه های ساختمانی که تخریب شده اند، یا مقداری میلگرد ضایعاتی که در اطراف آن قرار گرفته است، می توان از آن برای موارد دیگر استفاده کرد.

به طور کلی، بسیاری از هنرمندان از میلگرد قدیمی برای ساخت اینستالیشن های هنری فلزی استفاده می کنند.

ازمیلگرد ها قدیمی برای ساخت نرده ها، ساخت قاب برای سوله ها و هر خیلی چیزهای دیگر…

البته اگر به میلگرد نیاز ندارید،می توانید همیشه آن را به عنوان آهن قراضه بفروشید. اگر در اطراف شما یک کوره قوس وجود دارد، می توانید آن را ذوب کرده و به هر چیزی که دلتان می خواهد تبدیل کنید.

نتیجه

نکته اصلی این است که بسیاری از سازه‌ها در دنیای مدرن ما که از بتن ساخته شده‌اند، اعم از آسمان‌خراش‌های بزرگ، تونل‌های قطار مترو و پیاده‌روها، همگی حاوی میلگرد هستند.

به سادگی برای هیچ یک از این سازه ها نمی توان یکپارچگی ساختاری خود را در مدت زمان طولانی بدون آن میله های تقویت کننده فولادی حفظ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *