فهرست صفحات

002-united-kingdom

فولاد تاج

ورق فولادی روغنی

مقدمه

امروزه در بازار ورق های مختلفی وجود دارد که هر یک کاربرد متفاوتی دارند از انواع ورق های موجود می توان از  ورق فولادی روغنی (Cold_ Rolled Sheet) نام برد که با عنوان ورق سرد نیز شناخته می شود.

ورق فولادی روغنی چیست؟-https://foladtaj.com

نورد سرد فرآیندی است که برای تولید ورق ها و تسمه ها با بهبود کیفیت سطح، دقت ابعادی و استحکام ورق استفاده می شود. این ورق ها با نورد گرم تولید می شوند. ضخامت بالایی دارند، برای کاهش ضخامت روش مذکور به کار می رود.

در روش نورد سرد ابتدا ورق کشش داده می شود تا ضخامت ان کمتر شود. در این مرحله شکل دهی دشوار است.

آسیاب نورد سرد چگونه انجام می شود؟

فرآیند نورد سرد این گونه است که با یک آلیاژ فلزی یا ورق فلز یا سیم پیچ نواری شروع می شود. این مواد در غلتک‌های بزرگی قرار می‌گیرند، که آن را به سمت پایین فشرده می‌کنند و آن را تحت فشار بالا درست زیر استحکام کششی نهایی‌اش فشرده می‌کنند.

بسته به میزان فشرده سازی، خواص مکانیکی و سختی متفاوتی در محصول نهایی حاصل می شود. از طریق کاهش سرد، ضخامت فلز را می توان با پردازش نوار فولادی از طریق یک توالی از پایه های آسیاب نورد پشت سر هم کاهش داد. رول های روی این پایه ها به صورت عمودی روی هم چیده شده اند و توسط موتورهای بزرگ تغذیه می شوند. موتورها به سختی کار می کنند تا فشرده سازی شدید روی فلز اعمال شود

در این مرحله از فرآیند، فلز هنوز به شدت سرد کار می شود و در حالی که استحکام بالایی دارد، می تواند شکننده باشد. برای نرم شدن فولاد باید در دمای بالاتر آنیل شود تا کار با آن کمتر دشوار باشد. هنگامی که فلز آنیل شد، استفاده از آن در بسیاری از کاربردها آسان تر است، زیرا می تواند خم شود و شکل بگیرد.

یکی دیگر از روش‌های نورد سرد از آسیاب معکوس استفاده می‌کند که نوار را بین سنبه‌ها به عقب و جلو می‌برد. این باعث کاهش ضخامت نوار در طول هر بار عبور تا رسیدن به ضخامت مورد نظر می شود. فلز را می توان از طریق نورد سرد بین 60 تا 80 درصد کاهش داد و سپس می تواند در تولید کالاهای مصرفی یا برای استفاده در صنایع دیگر استفاده شود.

کاربرد ورق روغنی

ورق های روغنی به دلیل کارآیی بالا  که دارند و همچنین با توجه به اینکه با نورد سرد تولید می شوند باعث شده است که کیفیت این ورق ها بالا رود .

علاوه بر این فرآیند روانکاری اعمال شده، برروی این محصول باعث می شود ورق در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشد.

دیگر ویژگی این محصول می توان به مقاومت فشاری بالا، دوام سطح بالا، لعاب و ضد سایش اشاره کرد.

ورق های فولادی نورد سرد انواع مختلفی از خواص برجسته را ارائه می دهند.

از جمله شکل پذیری آسان و سطح صاف و تمیز و در اتومبیل، لوازم خانگی، مبلمان و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

اقلام روزمره

JFE Steel Corporation که دارای ISO9001، QS-9000 و

گواهینامه های ISO14001، طیف کاملی از نورد سرد را تولید می کند

محصولات برای این و دیگر برنامه ها. چون کیفیت سخت

الزامات در حال حاضر برای پاسخگویی به نیازهای بهبود اعمال می شود

توابع محصول، JFE یک کنترل کیفیت یکپارچه را اتخاذ کرده است

سیستم. نیازهای مشتری در محصولات منعکس می شود

مرحله طراحی کیفی به منظور عرضه به مشتریان

مواد بهینه برای هر برنامه به موقع.

بر اساس انبوهی از تجربه و تولید پیشرفته

سیستم، JFE به توسعه فن آوری های جدید ادامه می دهد و محصولاتی که نیازهای زمان را برآورده می کنند.

فرآیند تولید نوار یا ورق فولادی نورد سرد و نوار

تولید نوار یا ورق نورد سرد که به راحتی تغییر شکل می‌یابد ساخته شده از فولاد شامل انجام بازپخت تبلور مجدد در یک کوره زنگوله در یک بسته نرم افزاری است. و به صورت اختیاری تسطیح. نوار یا ورق تا دمای بیش از 200 درجه سانتیگراد اما کمتر از دمای تبلور مجدد پس از بازپخت گرم می شود و سپس با سرعت حداقل 1 درجه سانتیگراد خنک می شود. یک ادعای مستقل نیز برای نوار یا ورق به دست آمده گنجانده شده است.

ویژگی های ترجیحی

نوار یا ورق تا دمای حداقل 450 درجه سانتیگراد گرم می شود. نوار یا ورق پس از بازپخت تا حداقل 450 درجه سانتیگراد خنک می شود و سپس مجدداً به مدت حداقل 20 دقیقه تا درجه حرارت گرم می شود. بازپخت به مدت 2-5 دقیقه انجام می شود.

 انواع ورق روغنی

ورق های فولادی روغنی با توجه به خاصیت ، ابعاد، آلیاژ، شکل دهی به انواع مختلفی دسته بندی می شوند مانند ورق سرد معمولی،ورق فوق کشش، ورق نیمه کشش، ورق روغنیEk۲ و روق روغنی QSTE

ورق فولادی روغنی معمولی

این ورق به st12 شناخته می شود. و بیشتر در سازه های ساختمانی به کار می رود، چون نسبت به سایر ورق ها  دوام بالایی دارد باعث شده کاربرد آن آفزایش یابد.

ورق فولادی نیمه کشش

این ورق در امور صنعتی مانند خودروسازی، لوازم خانگی  و سازه های ساختمانی کاربرد دارد و نسبت به ورق معمولی دوام کمتری دارد. و در بازار با ورق ST۱۳ شناخته می شود.

ورق فولادی فوق کشش

از این ورق ببشتر در ساخت بدنه اتومبیل استفاده می شود، و در بازار با نام  ورق ST۱۴ شناخته شده است. و نسبت به ورق هایی دیگر انعطاف بیشتری دارد برای همین در پرس کاری ها نیز استفاده می شود.

البته انواع دیگری از ورق روغنی نیز وجود دارد. لایه روغن EK2 با خاصیت پولیش بالا، از این نوع ورق اغلب برای ساخت لوازم خانگی استفاده می شود. همچنین ورق St16 (ورق کششی فوق العاده بالا) و ورق ضد زنگ QSTE از دیگر ورق های چربی محسوب می شوند.

ورق فولادی فوق کشش

عوامل مؤثر بر قیمت ورق روغنی

عوامل مهمی بر قیمت ورق فولادی روغنی تاثیر می گذارد که از جمله آنها می توان به فرآیند ساخت محصول اشاره کرد. نوع آلیاژ به کار رفته در ساخت ورق باعث تغییر کیفیت محصول می شود که در خرید و قیمت ورق روغنی نیز تاثیرگذار است. ابعاد، ضخامت ورق روغنی و کارخانه محل تولید آن نیز از مهم ترین عوامل در تعیین قیمت محسوب می شود. از آنجایی که فولاد سیاه در تولید ورق روغنی ضروری است، نوسانات قیمت این محصول نیز بر قیمت ورق روغنی تاثیرگذار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *