فهرست صفحات

002-united-kingdom

فولاد تاج

نورد گرم و نورد سرد-https://foladtaj.com

مقدمه

نورد یک فرآیند ساخت است که در آن فلز از یک جفت رول عبور می کند. نورد دارای 2 طبقه بندی اصلی است.

نورد تخت، که در آن محصول معمولاً یک ورق یا نورد پروفیلی است که در آن محصول معمولاً یک میله ست. نورد نیز بر اساس دمای تبلور مجدد فلز به نورد گرم و نورد سرد طبقه بندی می شود.

نورد گرم

در ورق گرم از قطعات بزرگ فلز مانند اسلب یا بیلت فولادی استفاده می شود و آنها را بالاتر از دمای تبلور مجدد حرارت می دهد. سپس قطعات فلزی بین غلتک ها تغییر شکل داده و مقاطع نازکی ایجاد می کنند.

این مقاطع نازکتر از آنهایی هستند که توسط فرآیندهای نورد سرد با تعداد مراحل مشابه ایجاد می شوند. نورد گرم همچنین اندازه متوسط ​​دانه فلز را کاهش می دهد، اما ریزساختار هم محور را حفظ می کند

در اصل نورد گرم یک فرآیند فلزکاری است که در آن فلز بالاتر از دمای تبلور مجدد حرارت داده می شود تا به صورت پلاستیکی در عملیات کار یا نورد تغییر شکل دهد.

از این فرآیند برای ایجاد اشکال با ابعاد هندسی و خواص مواد مورد نظر با حفظ حجم یکسان فلز استفاده می شود.

فلز داغ را بین دو رول رد می کنند تا صاف و بلندتر شود. فولاد نورد گرم رایج ترین محصول فرآیند نورد گرم است و به طور گسترده در صنعت فلز یا به عنوان محصول نهایی یا به عنوان ماده خام برای عملیات بعدی استفاده می شود.

نورد گرم و نورد سرد-https://foladtaj.com

نورد سرد

ورق سرد فرآیندی است که فلز را در دماهای کمتر از دمای تبلور مجدد آن از طریق غلتک ها عبور می دهد. این باعث افزایش استحکام تسلیم و سختی فلز می شود. این کار با ایجاد عیوب در ساختار کریستالی فلز و ایجاد یک ریزساختار سخت شده انجام می شود که از لغزش بیشتر جلوگیری می کند.

از آنجایی که فلز در دمای اتاق قرار دارد، در مقایسه با فلز بالاتر از دمای تبلور مجدد آن، انعطاف پذیری کمتری دارد. این امر نورد سرد را نسبت به ورق گرم فرآیندی پر زحمت و پرهزینه تر می کند. نورد سرد همچنین می تواند اندازه دانه

برای ایجاد ورق فلز از نورد گرم و نورد سرد استفاده می شود. با این حال، نورد سرد ورقه های نازک تری تولید می کند. ورق گرم معمولاً برای ایجاد ریل راه آهن و نورد سرد اغلب برای ساخت قوطی های نوشیدنی استفاده می شود

ورق سرد تکنیکی است که در آن یک نوار یا ورق فلزی از بین دو غلتک عبور داده می شود و سپس فشرده و فشرده می شود. سطح کرنش موجود خواص و سختی مواد نهایی را تعیین می کند.

این فرآیند به طور گسترده برای پرداخت سطح و دقت ابعادی با کیفیت بالا استفاده می شود که می تواند به جلوگیری از آسیب مواد و خوردگی کمک کند.

نورد سرد می تواند سختی و استحکام فلز را تا 20 درصد افزایش دهد. این تکنیک همچنین سطح فلزات را بهبود می بخشد و تحمل بالاتری را ایجاد می کند.

به طور معمول، مواد نورد سرد در طول فرآیند فشرده می شوند. به دلیل ابعاد کوچکتر، در مقایسه با محصولاتی که آسیاب خوشه ای یا ورق گرم شده اند، استحکام بیشتری دارند.

نورد گرم و نورد سرد-https://foladtaj.com

تفاوت بین نورد گرم و نورد سرد

حال که با فرایند نورد گرم و نورد سرد آشنا شدید. حال به تفاوت این دو نورد می پردازیم .

نورد گرمنورد سرد
ماده ای که قرار است نورد شود بالاتر از دمای تبلور مجدد است. ماده ای که قرار است نورد شود کمتر از دمای تبلور مجدد آن است.
شعاع رول بزرگتر استشعاع رول کوچک تر است.
کاهش شدید سطح قطعه کار را می توان به دست آورد. منطقه کاهش سنگین امکان پذیر نیست.
مقاطع بسیار نازک (کمتر از 1.25 میلی متر) با نورد گرم یا حتی غیراقتصادی به دست نمی آیند. بخش های بسیار نازک (0.02 میلی متر) را می توان مانند فویل های آلومینیومی ساخت.
نورد گرم منجر به اندازه دانه تصفیه شده، سوراخ های ضربه حذف شده، چقرمگی و استحکام افزایش می یابد.ساختاری فیبر مانند به دست می آید. نورد سرد منجر به افزایش سختی باعث ایجاد ترک، کاهش شکل پذیری، افزایش استحکام کششی می شود.
به طور کلی فلز نورد گرم اثر سخت شدن کار را نشان نمی دهدفلز نورد سرد اثر سخت شدن کار را نشان می دهد.
روکش سطح به دلیل اکسیدهای فلزی و رسوب تشکیل شده خوب نیستسطح
صاف و بدون اکسید به دست می آید
تحمل ابعاد نزدیک را نمی توان به دست آورد.تحمل نزدیک (0.002 میلی متر) را می توان به دست آورد.
 ضریب اصطکاک بین رول و قطعه کار بیشتر استضریب اصطکاک بین رول ها و قطعه کار نسبتاً کمتر است
در نورد گرم، اندازه گیری های تجربی دشوار استدر نورد سرد، اندازه گیری های تجربی را می توان به راحتی انجام داد.
تجزیه و تحلیل نظری را نمی توان به طور کامل انجام داد زیرا تنش تسلیم با دما و با هر عبور تغییر می کند.تجزیه و تحلیل نظری را می توان به راحتی انجام داد زیرا تئوری توسعه یافته گسترده ای در دسترس است.
فرآیند نورد شامل عبور شمش داغ از میان دو رولچرخش در جهت مخالف، با سرعت محیطی یکنواخت است

برای موارد زیر می توان از نورد سرد استفاده کرد

– برای تولید میله ها در هر شکل، میله، ورق و نوار استفاده می شود.

– برای ایجاد سطح صاف و روشن

   نتیجه گیری

تفاوت عمده بین نورد گرم و نورد سرد این است که نورد گرم فلز بالاتر از دمای تبلور مجدد است. در حالی که نورد سرد استحکام فلز را تا 20 درصد افزایش دهد و تحمل بالاتری را ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *